Tuesday, April 28, 2009

Ilmu Sebelum Bercakap@menulis dan Beramal



Islam mengajar kita supaya mempunyai ilmu sebelum bercakap n beramal..agama islam sangat menekankan persoalan ilmu.islam itu adalah ilmu.apa itu ilmu? Ada 3 rukun ilmu iaitu mestilah jazam atau pasti (100%), bertepatan dengan perkara yang sebenar atau yg hak, dengan dalil.maka dengan terhimpun ketiga2 rukun ini,barulah dinamakan ilmu..


Jadi,yang pertama yakin.perkara yang tidak yakin,disebut zon..syak dan waham.di dalam persoalan aqidah hanya perkara yang yakin sahaja dikira n diterima.adapun di dlm permasalahan fiqhiah, kaedah menyebut al-mazinnah tunazzal manzilatal mainnah..dan apabila perkara yakin dan zon bercanggah maka kita ambil perkara yang yakin..boleh rujuk kitab2 usul fiqh.


Kemudian, ilmu itu mestilah selari dan bertepatan dengn yang hak atau perkara yang sebenar..sekiranya tidak bertepatan maka tak dikira sebagai ilmu walaupun dengan yakin tetapi dikira sebagai jahil.apa itu jahil? Tidak tahu perkara yang sebenar.jika kita memang tak tahu perkara sebenar sahaja.mudah..cukup ada org beritahu shj.ini dinamakan jahil yang ringan.

tapi kalo kita yakin dengan perkara yang salah..dan kita berasa apa yang kita yakin itu betul..dan kita tak rasa kita ni jahil walhal apa yang kita yakini itu adalah bercanggah dengan perkara yang sebenar..maka ini adalah masalah yang berat..dinamakan juga sebagai jahil yang tersusun.atau yg berat.kita perlu mencari dulu bukti kebatilan apa yg kita yakini kemudian baru mencari apa perkara yang sebenar..perlu berlapang dada n bersedia menerima kebenaran..

imam al-ghazali menyebut: siapa yang tidak tahu(jahil) dan tidak tahu bahawa dia itu jahil,maka org yang macam ini perlu dan mesti dijauhi..

pandangan penulis,mereka ibarat penyakit yang cepat merebak n menjangkiti org lain.bagi doctor atau mereka yang mampu merawat penyakit ini pun mesti berhati2 supaya tak dijangkiti.adapun bg org awam yg tidak tahu ttg penyakit tersebut n ubatnya lebih2 lagi perlu menjauhi mereka ini.apatah lagi jgn memandai cube merawatnya dlm keadaan kita juga jahil tentang penyakit tersebut..kerana bole mengakibatkan penyakit itu bertambah teruk..

kemudian dengan dalil..ilmu mesti ada dalil.atau bukti.bg kita org islam dalil atau sumber ilmu kita iaitulah al-quran,assunnah,ijma’ dan qias..semuanya ada syarat n cara memahami penggunaan dalil tersebut.agama islam adalah agama yang teliti.tidak mengajar umatnya terburu2 menghukum sesuatu.sekiranya tidak tahu,maka kata tidak tahu.dan jika tidak tahu bertanya kepada yang tahu..itulah displin ilmu.yang semakin diabaikan oleh ramai di kalangan kita.


Maka kepada pembaca dan budiman,berfikirlah sebelum berkata dan menulis.adakah ianya ilmu atau sebaliknya.pastikan ada mempunyai ilmu sebelum bercakap dan beramal..menulislah kerana allah,maka ia dikira sebagai ibadah.jangan cenderung kepada hawa nafsu maka akan binasalah kamu.

Dicoret pada,
Rabu,29April 2009 jam 6:22pagi,Kaherah

0 comments:

About This Blog

About This Blog

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP